راه طلایی

خودشناسی و مهارتهای زندگی

کمال گرایی یا کامل گرایی

کامل گرایی چیست؟

شاید اولین و مهم‌ترین گام برای پیش رفتن در این مقاله این باشد که ببینیم اصلاً تعریف روانشناسی کامل گرایی چیست؟

در بسیاری از کتاب‌های رواشناسی  کمال گرایی، کامل گرایی، کمال طلبی یا ایده آل گرایی همه یک مفهوم را می‌رسانند (که البته بهترین تعریف آن کامل گرایی است اما به دلیل این که بسیاری از افراد و روانشناسان از واژه کمال گرا استفاده می‌کنند،بیشتر آنرا با این واژه کمال گرایی میشناسیم). اما واقعیت این است که تفاوت های قابل توجهی بین کمال گرایی و کامل گرایی وجود دارد.
ما در این مقاله از واژه کامل گرایی استفاده میکنیم،زیرا کمال گرایی  واژه‌ای است که کمی غلط انداز است! وقتی صحبت از  Perfectionism که در ترجمه اشاره به کمال گرایی دارد فرد را به یاد کمال، تعالی و رشد معنوی در عرفان می اندازد.
تعریف کامل گرایی:
کامل گرا  به کسی اطلاق می شود که به طور وسواسی می‌خواهد از همان اول همه چیز کامل باشد و حتی کوچکترین نقصی را قبول ندارند
کامل گرایی یعنی استاندارهای بالایی رو برای خودمان انتخاب کنیم این خصوصیت آسیب هایش بیشتر از فوایدش هست، آسیبهای کامل گرایی  مستقیم به عزت نفس و اعتماد به نفس شما وارد می شود.

در باب کمال گرایی باید بگویم که شاید در نگاه اول بگویم که این که فردی بخواهد همه چیز کامل و بی نقص باشد اشکالی ندارد و تازه بسیار هم خوب است اما مشکل اینجاست که باید بگویم که افراد کمال گرا معمولاً به هیچ جا نمی‌رسند! یا اگر هم به جایی برسند، صدمات زیادی دریافت خواهند کرد. و اعتماد به نفس و عزت نفس خود را از دست خواهند داد.

چرا کامل گرا می شویم؟
این که ما چرا کامل گرا می‌شویم عوامل بسیاری دارد اما نگرش ما در روانشناسی آینده نگر و رشد وپیشرفت است پس خیلی به گذشته کاری نداریم، سعی می‌کنیم فقط به عنوان وار معرفی کنیم و بیشتر روی راههای رهایی از کامل گرایی متمرکز شویم. اصلی‌ترین دلایلی که کامل گرا می‌شویم عبارتند از:

فشار والدین کامل گرا

داشتن باورهای غلط

فشار و اثرات سیستم آموزشی (همیشه ۲۰ باید باشیم – همیشه اول باید باشیم)

نیاز به تایید: افراد مهم زندگی من از جمله والدین، همسر، دوستان،باید مرا تایید کنند و دوستم بدارند.

انتظارات بیش از حد از خود : اگر من در همه زمینه ها با کفایت نباشم فرد بی ارزشی هستم.

۳- مستعد سرزنش: اگر من نتوانم به هدفهایم دست یابم دیگران می توانند مرا تنبیه کنند.

۴ – نگرانی بیش از اندازه: اگر نشود؟ اگر بهم جواب منفی بدهند؟ اگر نظراتم را رد کنند؟

۵ – پرهیز از مشکلات: فرار از مشکلات بهتر از درگیر شدن در آن است.

۶- کامل بودن همه شرایط: باید همه جوانب کارکامل باشد تا من کار را شروع کنم

والدین باید آگاه باشند که اگر فرزندشان کمال گرا هستند بشناسند و در تعدیل این ویژگی شخصیتی با کمک روان شناس بکوشند. همچنین خود  والدین نباید به خاطر ویژگی کمال گرایانه ی خود توقع بیش از اندازه ای از فرزندانشان داشته باشند و آنها را تحت فشار قرار ندهند.


راه رهایی از کامل گرایی:

اولین و مهم ترین عملی که باید انجام شود این است که افکار اصلی تقویت کننده ی کامل گرایی را شناسایی و تغییردهید.

از راه بررسی جملات زیر، مهم ترین باور های خود را شناسایی کرده و اگر باور کامل گرا  بود تغییرش دهید.

۱.همه چیز همیشه باید کامل باشد.

۲.بدون کامل بودن، امکان نداره موفق شوم.

۳.تنها در صورتی ارزشمند هستم که به موفقیت برسم.

۴.لیست طولانی از باید ها و اجبارها

۵.کوچک ترین اشتباه مساوی با شکست  و فاجعه است.

۶.ناکامی و شکست فاجعه آمیز و غیر قابل تحمل است.

۷.برای اجتناب از ناکامی راهی جز کامل بودن وجود ندارد.

به عنوان یک فرد کمال گرا ممکن است با یک یا چند مورد از باورهای ذکر شده درگیر باشید.

راه حل:

۱. برای شروع هر کاری به جای کامل گرا بودن ارزیابی دقیق و واقع گرایانه انجام دهید.
۲. با پرهیز از قضاوت زودهنگام، تحمل‌تان را برای رشد و ادامه‌ی مسیر افزایش بدهید.
۳. وقت و انرژی خود را روی انجام کاربزارید که روی نتیجه‌ی نهایی تأثیرگذارتر باشد.
۴. از مسیر هم لذت ببرید،به جای اینکه فقط به مقصد فکر کنید.
۵. از تفکر سیاه وسفید (همه،هیچ) دست بکشید نگاه واقع گرا و خاکستری داشته باشید.
۶. بدانید که اهمیت کارِ درحال‌ انجام فقط به زمان حال محدود می‌شود و برای همیشه ادامه نخواهد داشت.
۷. با دیگران ارتباط برقرار کنید اما خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.
۸.
برای رهایی از کمال گرایی باید ها را کنار بگذارید
۹.
اولویت های تان را مشخص کنید و راستای برنامه ریزی تان جلو روید .

گردآوری:آکادمی راه طلایی

error: Content is protected !!