راه طلایی

خودشناسی و مهارتهای زندگی

شریک حقیقی زندگی شما کیست؟

مادر شما ؟

پدر شما؟

همسرشما؟

فرزندان شما؟

دوستان شما؟

آیا واقعا این افراد شریک حقیقی شما هستند؟ خیر

شریک حقیقی زندگی شما بدن شماست شما از لحظه ایی که بروی زمین متولد می شوید تا زمانی که از زمین سفر می کنید بدن شما همراه شماست.

دوستان دائمی نیستند خانواده واطرافیان شاید یک روز در کنار شما نباشند پول وثروت یک روز هست و روز دیگر نیست تنها بدن شماست که همیشه با شما هست.

 

 

 

زمانی که بدن شما دیگر حرکت نکند و پاسخگوی شما نباشد هیچ کدام از افراد کنار شما نمی توانند برای شما کاری انجام دهند.

تنها سرمایه ای ارزشمندی که فقط برای شماست و هیچکس  در آن با شما شریک نیست بدن شماست هر آنچه که شما انجام می دهید مستقیما به خود شما باز می گردد.

یکی از مهمترین مسئولیت های شما مراقبت از بدن خودتان است.

بدن شما جایگاه روح شماست تنها آدرس حقیقی که تا پایان عمر در آن زندگی می کنید پس شما هر چقدر بیشتر از بدنتان مراقبت کنید او هم از شما مراقبت خواهد کرد.

اگر دوست دارید در زندگی به موفقیت ،ثروت ،آرامش،رشد وپشرفت برسید باید اول از همه از بدنتان مراقبت کنید هر چه بیشتر مراقب بدن خودتون باشید بدن شما هم بیشتر از شما مراقبت خواهد کرد.

آنچه شما می خورید آنچه که روزمره انجام می دهید آنچه زمان استرس وناراحتی انجام میدهید زمان استراحت کردن تفریح کردن و ورزش وتحرک شما همه این عوامل ذکر شده نشان دهنده این است که بدن شما چگونه به شما پاسخ خواهد داد.

بدن شما ارزشمندترین سرمایه و مسولیت شماست که باید بیاد داشته باشید در مراقبت از آن فقط شما می توانید به خودتان کمک کنید.

 

 

) وزن خود را در حالت اعتدال نگهدارید

افزایش وزن یکی از عوامل فشار خون بالاست و قطعا میدانید که فشار خون بالا هم خطر سکته های مغزی و ابتلا به بسیاری از سرطان ها را افزایش میدهد. همچنین چاقی موجب تشدید آسم و مشکلات مفصلی ای همچون آرتروز میشود. بنابراین پیشنهاد میکنیم حتما یک برنامه غذایی منظم داشته باشید و سعی کنید از مواد غذایی سالمی همچون ماهی، غلات کامل و سبوس دار، میوه و سبزیجات مرغوب و … . همچنین سعی کنید مصرف گوشت قرمز، نمک، نوشیدنی های الکلی، شکر و چربی های ناسالم را هم تا جای ممکن کاهش دهید تا به امید خدا سلامتی بدن شما دوچندان شود.

۲) درست نفس بکشید

تنفس شکمی داشته باشید به این نوع تنفس تفس دیافراگمی هم میگویند می توانید برای مطالعه بیشتر مقاله تنفس حیات زندگی را مطالعه کنید.

 

۳) استرس و نگرانی ممنوع است، مطلقا

اگر به دنبال سلامتی بدن و ذهن خود هستید، استرس را مطلقا از زندگی خود حذف کنید. به طور کلی نگرانی و استرس از عواملی است که تاثیرات مخربی بر روی فعالیت بدن دارد و سلامتی بدن را تهدید جدی ای میکند. بنابراین سعی کنید از شرایط و فکر هایی که شما را مضطرب میکنند دوری کنید و در کنار آن از گیاهان و دمنوش های گیاهیی ای که برای آرامش مفید هستند هم استفاده کنید مثل دمنوش گل گاوزبان و زعفران و … . همچنین جملاتی که برای شما ایجاد انگیزه میکنند را به یاد آورید تا بتوانید مقداری با این شرایط استرس زا کنار بیایید.

 

۴) ترک سیگار، قدمی قدرتمند به سوی سلامتی بدن

جالب است بدانید که افرادی که استعمال سیگار را ترک میکنند، پس از گذشت ۲ سال، خطر مشکلات و یا سکته های قلبی-عروقی آنها همچون افراد معمولی ای میشود که سیگار نمیکشند و این پیشرفتی بسیار عالی است. اگر تا قبل از ۴۰ سالگی سیگار را کنار بگذارید، احتمال مرگ شما بر اثر مضرات سیگار کاهش بسیار چشمگیری پیدا میکند. درست است که ترک سیگار بسیار مشکل است اما شدنی است و به تاثیرات مفیدی که برای سلامتی بدن ما میگذارد می ارزد. سعی کنید هنگام وسوسه شدن، جایگزین هایی را برای آن مشخص کنید تا هنگام ترغیب به سیگار سراغ آن بروید و سیگار را فراموش کنید.

 

۵) برای خواب خود در شبانه روز، برنامه ریزی کنید

خواب کافی تاثیر مستقیمی بر روی سلامتی بدن دارد و باید اهمیت ویژه ای به آن داده شود. معمولا اکثر بزرگسالانی که سالم هستند، به ۷ تا ۹ ساعت خواب مفید محتاج اند.
بررسی  نکته در مورد خواب سالم و اصولی؛
۱. در شیوه خواب خود حتما سعی کنید روالی منظم داشته باشید و ساعاتی از هر شب را برای خواب خود معین کنید. بدن ما انسان ها خواب منظم را بسیار دوست دارد.
۲. علاوه بر تایم خواب، باید یک تایم بیداری هم داشته باشید و بهتر است این قانون را در روز های تعطیل هم اجرا کنید و یا اقلا در روز تعطیل در شکستن این قانون زیاده روی نکنید.
۳. سعی کنید کم خوابی هایتان را با چرت زدن های کوتاه جبران کنید و کمتر سراغ خواب های طولانی مدت بروید چراکه خواب بیش از حد خودش باعث کسالت و بی حالی میشود، بر عکس خواب و چرت های کوتاه که سرحالی می آورد.
۴. چرت اضافه در روز را کنترل کنید تا خواب اصلی و شبانه شما دچار اختلال نشود.
۵. اگر بلافاصله پس از شام احساس خواب میکنید بهتر است آنرا مدیریت کنید و شب را خیلی زود نخوابید. مثلا کمتر بخورید و یا دیرتر شام بخورید و … .

توجه: حتما به این موضوع توجه کنید که خواب، امری نسبی بوده و برای هر فردی با توجه به مزاج و بدنی که دارد، ضوابطی وجود دارد و برای داشتن برنامه خواب صحیح به این قواعد کلی اکتفا نکنید و حتما با پزشک مورد نظرتان مشورت کنید.

 

۶) نوشیدنی های الکلی را کنار بگذارید

بر اساس آمار های داده شده؛ مصرف ۵ وعده آبجوی کم الکل در هفته (که تقریبا معادل ۵۰۰ میلی لیتر در هر وعده میشود) موجب تولید ۴۴۲۰۰ کیلوکالری در سال میگردد. این میزان از کالری، معادل است با ۲۲۱ عدد دونات شیرین. الکل به ازای هر گرم، ۷ کیلو کالری تولید میکند که میزان واقعا بالایی است و بیشتر این کالری تولید شده، به چربی های کمر و پهلو اضافه میشود و موجب افزایش وزن میشود.

 

۷) ورزش، رکنی مهم در سلامتی بدن

ورزش از اساسی ترین ارکان سلامتی بدن ماست و کم تحرکی نیز از موثر ترین عوامل بیماری ها. بنابراین در طول هفته برنامه ای مخصوص ورزش کردن داشته باشید تا سلامت بدن خود را تضمین کرده باشید. امروزه ورزش در برخی از منطقه ها کمی حالت تفریحی نیز پیدا کرده و این موضوع خودش میتواند به ما کمک کند تا با علاقه بیشتری به ورزش بپردازیم.

۴. روزانه ۱۵ دقیقه پوست‌تان را در معرض نور خورشید قرار دهید

در نیمکره‌ی شمالی برای تأمین ویتامین Dباید پوست خود را در معرض نور خورشید قرار دهید. مراقب باشید این کار موجب سوختگی پوست نشود. صبح و غروب بهترین زمان‌ها برای استفاده از نور خورشید است. از کرم‌های ضد آفتاب استفاده نکنید. همچنین موانعی مانند شیشه مانع عبور پرتوهایی می‌شود که در ایجاد ویتامین D نقش دارند.

ویتامین D در استحکام استخوان‌ها نقش دارد و می‌تواند از شروع آرتروز جلوگیری کند. شواهد جدید به دست آمده نشان می‌دهد ویتامین D با تقویت دستگاه ایمنی، خطر ابتلا به سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و ام‌اس را کاهش می‌دهد و باعث تقویت روحیه‌ی فرد می‌شود.

 

 

error: Content is protected !!