راه طلایی

خودشناسی و مهارتهای زندگی

بی سوادی عاطفی

کوری عاطفی یا بی سوادی عاطفی چیست؟

کوری عاطفی را می توان به عنوان یک ویژگی شخصیتی معنی کرد که در آن فرد در شناسایی و توضیح احساسات خود دچار مشکل می باشد. این ویژگی در فرد به دلیل عملکرد نامناسب آگاهی های عاطفی، روابط غلط اجتماعی و سایر مشکلات درونی خود شخص می باشد. علاوه بر آن افرادی که از کوری عاطفی  رنج می برند، همیشه در تفکیک کردن احساسات خوب و بد دچار مشکل می شوند و نمی دانند که چه مواقعی باید دلسوزی کرد و چه مواقعی باید پاسخ احساسی نداشته باشندیعنی این افراد به رشد عاطفی کامل نرسیده اند.

رشد عاطفی فرآیندی است که از تولد کودک آغاز می شود و والدین نقش مهمی در این میان ایفا می کنند. اولین پیونددهنده کودک با محیط بیرون مادر است. از این رو نحوه تعامل کودک با مادر، تعیین کننده نحوه تعامل او با جهان خارج است. دلبستگی یا پیوند بین مادر و کودک، اولین نیاز کودک برای برقراری ارتباط با جهان خارج است و هر قدر این دلبستگی ایمن تر باشد، جهان برای او ایمن تر خواهد بود.

از جمله مواردی که باعث می‌شود فرد دچار بی‌سوادی عاطفی شود این بوده که در خانواده‌ای بزرگ می‌شوند که والدین دارای سبک فرزندپروری استبدادی هستند، در این خانواده‌ها ارتباط والدین و فرزندان خشک و سخت‌گیرانه است چرا که تمامی تصمیم‌ها بر عهده والدین بوده و از فرزند خود در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت نمی‌گیرند و قوانین سخت‌گیرانه‌ای بین آنها حاکم است.

بی سوادی عاطفی تبعات روحی و روانی بسیاری درخانواده و جامعه دارد، چه بسا در در مواردی سبب طلاق عاطفی بین زوجین و منزوی و تنها شدن افراد از سطح جامعه می‌شود و در مواردی سبب روی آوردن فرد به فضاهای مجازی مخرب و آسیب‌زا شود.

اولین گام برای پیشگیری از بی‌سوادی عاطفی این بوده که والدین آموزش‌های لازم را به فرزند خود از دوران کودکی بیاموزند و به عبارتی به فرزندان خود یاد بدهند که عواطف و احساسات خود را حتی با یک لبخند ساده و تشکر کردن نشان دهند.

نوجوانان حتی با دیدن ارتباط صمیمانه بین پدر و مادر از طریق یادگیری مشاهده‌ای، چگونگی ارتباط موثر با اطرافیان و به ویژه همسر خود در آینده را فرا می‌گیرند.

 

 

آیا من هم دچار بی سوادی عاطفی هستم؟

روزهایی پیش می آید که حالتون بده ، ولی نمی دونید چتونه !!! اون روزها بی حوصله اید ، ناراحتید یا غمگین هستید ولی نمی تونید احساستون رو بیان کنید ، فقط میگویید حالم بده یا اینکه می گویید اعصابم خرُده !!!

این حال بد شما می تونه دلایل مختلف داشته باشه از جمله : ناشی از خستگی باشه یا احساس تنفر از کسی یا چیزی باشه ، می تونه به این دلیل باشه که دوستانتان تحویلتون نگرفتند یا رئیستان به شما بی محلی کرده ، می تونه از احساس خجالت ، شرمندگی یا حقارت باشه ، ولی برای شما مشخص و روشن نیست.

اصطلاحا روانشناسان به این حالت کوری عاطفی می گویند ، هنگامی است که بین انواع احساس منفی خود نمی توانید تفکیک قائل بشوید.

از طرفی دیگر گاهی افراد دچار بی سوادی عاطفی می شوند ، و آن هنگامی است که برای بیان احساس درونی خود نمی توانند واژه مناسبی را پیدا کنند.

گاهی در زندگی لازم است که شما بتوانید احساس خود را به زبان بیاورید ، در این هنگام باید قادر باشید احساس خود را بشناسید و بتوانید واژه مناسبی برای ابراز احساس خود بکار ببرید ، برای به دست آوردن این مهارت لازم است تمرین کنید.

شناخت احساسات اولین گام برای زندگی عاطفی سالم است، در واقع آگاهی از احساسات اولین گام تغییر است.باید احساسات مثبت و چیزهای خوب و جالب که درباره‌ی خودتان وجود دارد را  بشناسید.
فرد باید توسط دیده ها و شنیده هایش سواد عاطفی کسب کند و از طریق این آگاهی، احساسات خود را بشناسد و برآن مسلط شود و به بلوغ عاطفی برسد.وقتی فردی احساساتش را بشناسد و در تعامل با دیگران بتواند بیان کند، می گوییم این فرد به بلوغ عاطفی رسیده است. چنین فردی می تواند به شکل درستی احساساتش را ابراز کند. همچنین احساسات دیگران را نیز به همان خوبی شناسایی و درک کند. ابراز عواطف و داشتن سواد عاطفی بخشی از هوش هیجانی انسان هاست. انسان هایی که هوش هیجانی بالایی دارند، در برقراری رابطه ی عاطفی بسیار قوی تر هستند.

 

برای درمان کوری عاطفی به رویاها و افکارتان توجه کنید و آن‌ها را به بخش آگاهانه‌ی ذهنتان منتقل کنید .

بسیاری از ما وقتی از نظر احساسی آسیب می‌بینیم، می‎ گوییم مهم نیست و آن را درون خود سرکوب می‌کنیم. اما شما هر آسیب روحی که به نظرتان بی‌اهمیت بوده را یادداشت کنید، علت بسیاری از احساسات کنونی ما همین آسیب ها هستند.

تلاش کنید بفهمید چه چیزی شما را خشمگین می‌کند، ترس‌های واقعی‌تان را بشناسید،

مکان آرامی پیدا کرده و به صدای درونتان گوش کنید.

 

درمان کوری عاطفی در رابطه زناشویی

یکی از روش های خود یاری که می توان برای نجات زندگی زناشویی خود از آن استفاده کنیم آن است که به صورت مساوی با یکدیگر به حل مشکل بپردازیم . شایان ذکر است که رعایت مساوات در زندگی به معنای حل همه موارد به صورت ۵۰ – ۵۰ نمی باشد . بلکه باید با توجه به شخیصت و مسولیت های خود هر کسی در زندگی بخشی از فعالیت ها را بر عهده بگیرد .

در زندگی زناشویی مساوی تقسیم کار تصنوعی نمی باشد که بر اساس نقسس جنسیتی تعیین شود . بلکه در زندگی زناشویی باید علایق، استعداد ها، خواسته ها ، مهارت ها و یا حتی بی میلی های طرف مقابل خود را در نظر بگیریم و اینکه بررسی کنیم که اگر کسی میخواهد بخشی از کار را در نظر بگیرد باید تعیین شود که آیا در ارتباط با این زندگی زناشویی احساس آرامش، امنیت و لذت در این رابطه را داریم و یا خیر؟

بنابراین باید برای رفع آن در کنار همسر خود قرار گرفته و به طور مستقیم و شفاف در رابطه با مسائل زندگی خود صحبت کنیم تا به جمع بندی و نتیجه گیری برسیم .

 

مهارت های گفت و گوی درست و موثر را فرا بگیرید

موانع ارتباطی مانند سرزنش و سرکوفت، نصیحت کردن، خشم و پرخاشگری، توهین، تحقیر، قهر کردن، مقایسه کردن و… را از بین ببرید. گفت و گوی صمیمانه بدون قضاوت و تعصب را جایگزین کنید. اگر فرزند هم دارید به خاطر این که یک الگوی درست برایش باشید، حتما مهارت ارتباط موثر را یاد بگیرید.

زمانی به گفت و گو اختصاص دهید

تعداد بسیار زیادی از خانواده ها فقط شب ها دور هم هستند و زمان با هم بودن دارند. بهتر است به جای تخصیص صددرصد این ساعات طلایی برای دیدن تلویزیون به گپ و گفت بپردازید. سریال همیشه هست اما داشتن یک رابطه خوب با دیگر اعضای خانواده بهترین دلگرمی برای تلاش بیشتر و رسیدن به موفقیت است.

احترام یکدیگر را حفظ کنید

همان قدر که احترام دیگر آشنایان و دوستان را در همنشینی ها نگه می دارید به همسرتان هم احترام بگذارید. لطفا فراموش نکنید که کوری عاطفی می تواند راه خیانت زناشویی را بدون احساس گناه و عذاب وجدان هموار کند. این جمله را باید خیلی جدی گرفت تا زندگی مشترک موفق تری در انتظارتان باشد.

در ادامه لیستی از واژگان شرایط عاطفی آورده‌ایم و با جستجوی هر یک از این موارد در گوگل می‎‌توانید نشانه‌های بیشتری پیدا کنید.

عصبانی (Angry)، ناراحتی(Sad)، دلواپس(Anxious)،جریحه دار شدن (Hurt)،خجالت زده(Embarrassed)،خوشحال (Happy)

بد خلق(Grumpy)، ناامید شده(Disappointed)، ترسیدن(Afraid)، حسادت(Jealous)، تنها افتاده (Isolated)، سپاسگزاری(Thankful)، ناامید(Frustrated)

ماتم‌زده(Mournful)، استرس(Stressed)، خیانت کردن(Betrayed)، خجول(Self-conscious)اعتماد(Trusting)، دلخور(Annoyed)، پشیمانی(Regretful)

آسیب پذیر بودن(Vulnerable)، تنها افتاده(Isolated)، تنهایی(Lonely)، راحتی(Comfortable)،حالت دفاعی(Defensive)،افسردگی(Depressed)

سردرگمی(Confused)، شوکه شدن(Shocked)، پایین تر بودن(Inferior)، رضایت مند(Content)، کینه‌توزی(Spiteful)، ناتوانی(Paralyzed)

گیج(Bewildered)، تهی بودن(Deprived)، احساس گناهکاری(Guilty)، خارج شدن(Exited)، بی صبری(Impatient)، بدبینانه(Pessimistic)

شک و تردید(Skeptical)، قربانی(Victimized)، شرمنده(Ashamed)، آرامش بخش(Relaxed)، انزجار(Disgusted)، ترسناک(Tearful)

نگرانی(Worried)، ترسناک(Aggrieved)، متناقض(Repugnant)، آرامش(Relieved)،محکوم شده(Offended)،تخریب شده(Dismayed)

محتاطانه(Cautious)، مصمم(Tormented)، تأسفبار – رقت انگیز(Pathetic)، ارزیابی شده(Elated)، تحریک شده(Irritated)

ناامید(Disillusioned)، عصبی(Nervous)، رها شده(Abandoned)، سردرگم(Confused)، مطمئن(Confident)

 

گردآوری: آکادمی راه طلایی

 

error: Content is protected !!